en-USsv-SE

Nu är det byggbranschens tur att kommunicera elektroniskt

Nu är det byggbranschens tur att kommunicera elektroniskt
Nu är tiden mogen för bygg- och anläggningsbranschen att göra det många andra branscher gjorde för flera tiotal år sedan, nämligen att ta ett helhetsgrepp på sin varu- och resursförsörjning.

Ett försörjningsnätverk består av många aktörer, ofta i flera led, och med olika beroenden. För att en materialförsörjningsprocess ska vara effektiv behöver processerna vara synkroniserade med de viktigaste samarbetsparterna. Alla parter behöver helt enkelt tala samma språk och ha tydligt definierade och ömsesidigt överenskomna förväntningar på varandra.

När processerna är synkroniserade och standardiserade så har vi skapat bra förutsättningar att ta nästa steg och automatisera informationsutbytet, för snabbt, säkert och effektivt informationsutbyte av väsentliga händelser i processen.

Nu är tiden mogen för bygg- och anläggningsbranschen att göra det många andra branscher gjorde för flera tiotal år sedan, nämligen att ta ett helhetsgrepp på sin varu- och resursförsörjning. När bilindustrin med de japanska företagen som förebild, effektiviserade sina flödeskedjor från 1970-talet och framåt så var det nytt och revolutionerande. Idag har många andra branscher följt efter, men bygg- och anläggningsbranschen präglas, trots sin storlek och omfattande flöden och antal aktörer i värdekedjan, fortfarande av låg grad av industrialisering och standardisering, låg mognad vad gäller IT-lösningar och låg grad av automatisering av processer. Dessutom jobbar man fortfarande ofta väldigt lokalt och utan fokus på hela kedjan, från leverantör till slutkund.

Nu börjar dock initiativen i branschen ta fart och insikten ökar om att planering och effektiv varuförsörjning är en oerhört viktig faktor för en effektiv produktion och för att projekten ska kunna levereras i tid och till planerad kostnad. En stor del av produktionen sker i projekt och på varierande platser med en större grad av oförutsägbarhet med korta ledtider och en manuell och ryckig verksamhet än vad som är normalt i andra branscher. Då är behovet av mindre variation i arbetssätt och kommunikation med alla för att möjliggöra transparens och digitalt bygga stöd.

Sverige först i världen

Sverige är först ut i världen, och hittills ensamma, med att samordna och skapa förutsättningar för digitalisering av byggindustrin. Inom bygg- och anläggningsbranschen är det organisationen ”Bygg- och fastighetsbranschens Elektroniska Affärsstandard” (www.beast.se) som driver på utvecklingen av standardisering. Beasts uppdrag är att ”ta fram standarder och tjänster för elektroniskt informationsutbyte som leder till sänkta kostnader för aktörerna i och i anslutning till byggbranschen”. Detta branschgemensamma världsunika arbete, med byggbranschens storlek och betydelse för samhällsbyggnaden, kommer skapa förutsättningar för Sverige att arbeta vidare med de stora mål och visioner som våra politiker satt upp för infrastruktur och bostadsbyggande.Det är inte möjligt att till rimliga kostnader och tidsramar fortsätta göra detta manuellt och på företagsunika sätt.

Effektiva planerings- och försörjningsverktyg är en konkurrensfördel

God planering med effektiva planerings- och försörjningsverktyg, inte bara för varor utan även för utrustning, transporter och andra tjänster, är en avgörande konkurrensfördel.

Med god planering menar vi bland annat:

  • Hela tiden uppdaterade behovs- och leveransplaner som sprids snabbt och effektivt (elektroniskt) bakåt i kedjan till leverantörer i ett eller flera led
  • Bekräfta och leveransavisera mot plan/avrop och fånga eventuella avvikelser eller brister tidigt
  • Inkludera packnings- och destinationsdata i informationsutbytet för korrekt packning och märkning av material och kollin hos leverantören
  • Planera och boka transporter enligt fördefinierat regelverk och avtal
  • Använd aviseringsinformation och märkning för snabb och effektiv godsmottagning och fakturamatchning

Effekterna av standardiserade processer

Även väl fungerande processer behöver övervakas så att avvikelser kan fångas upp så tidigt som möjligt så att störningar kan förebyggas. Med mycket information tillgänglig är det viktigt att fokusera på avvikelser och att göra det lätt för planeraren hos både leverantör och kund att få översikt och förstå om något behöver åtgärdas. Använd visualisering av händelser och status i försörjningsnätverket för att förenkla övervakningen i realtid och samla information för att kontinuerligt analysera vad som kan förbättras. Även en bra process kan alltid trimmas och förbättras.

Med processer som är standardiserade och synkroniserade och där information uppdateras och snabbt sprids elektroniskt till alla berörda kan man förvänta sig:

  • Ökad leveransflexibilitet och leveransprecision mot verkligt behov av både varor och tjänster
  • Bättre resursplanering och resursutnyttjande hos både leverantör och kund
  • Bättre byggplatslogistik med effekter som effektivare materialhantering samt mindre kassationer och skador
  • En mycket snabbare och effektivare administration av avrop, leveranser och inte minst fakturor, vilket även leder till ökad kostnadskontroll i realtid
  • Positiva miljöeffekter med optimerade transporter

Glöm inte förändringsarbetet

Nu finns IT-verktygen även för byggbranschen, men glöm inte förändringsarbetet. Inte minst krävs en standardisering av processerna så att man arbetar på samma sätt, oavsett entreprenör och leverantör, och det kräver engagemang från alla inblandade. Potentialen är mycket stor så det finns ingen anledning att vänta, men det krävs tålamod och uthållighet för att genomföra förändrings- och effektiviseringsarbete.

Peab har kört i skarpt läge i drygt 4 år i över 80 projekt och ligger i framkant avseende utrullning. Arbetssättet har tagits emot mycket väl på arbetsplatser och ingen platschef som arbetat efter det nya arbetssättet vill gå ifrån detta digitaliserade och effektiva arbetssätt. Detsamma gäller alla leverantörer. För att alla skall kunna använda arbetssättet har BEAst tagit fram en portal där även små leverantörer och kunder, utan affärssystem, gratis eller till en låg kostnad kan skicka och ta emot meddelanden på samma sätt som de stora aktörerna som har systemstöd.

Med leveranser i rätt tid och med korrekt godsmärkning kan byggplatslogistiken förbättras avsevärt. Dessutom kan administration och kostnadskontroll effektiviseras genom att all information om leveranser inklusive dokument och fakturor samlas i ett system. Därmed kan en betydande del av administrationen automatiseras och tid frigöras för bättre planering. Det ger även möjlighet att kontinuerligt och effektivt sända information till byggherren/uppdragsgivaren.

Steffen Abrahamsson, Projektledare, PipeChain AB

Artikel från Supply Chain Effect Nr 3 2016. Läs hela tidningen på www.sceffect.se